معرفی محصولات و مواد اولیه

معرفی پلی ال پلی اتری

پلی ال ها به همراه پلی ایزوسیانات ها مهم ترین مواد اولیه برای تهیه پلی اورتان ها هستند. در واقع واکنش گرمازای بین این دو ماده منجر به تولید پلی اورتان ها می شود:

اورتان → گروه عاملی هیدرواکسید +ایزوسیانات

با استفاده از دو نوع ایزو سیانات و تعداد بیشتری از پلی ال ها با وزن مولکولی مختلف می توان به گونه های متفاوت و بسیار متنوعی از پلی یورتان ها دست یافت/ پلی ال هایی که در ساخت پلی اورتان ها استفاده می شوند از لحاظ شیمیایی به سه دسته تقسیم می شوند: پلی ال پلی اتری ها که در ساختمان مولکولی شان دارای پیوندهای تکرار شونده اتری R-O-R– و حداقل دو گروه انتهایی هیدروکسیل می باشند. پلی استر پلی ال ها با پیوندهای تکرار شونده استری و گروه های انتهایی هیدروکسیل و بالاخره پلی ال هایی که زنجیره مولکولی آنها مشاهده نمی شود.

کاربردهای پلی ال

اسفنج نرم
صنایع لوازم خانگی
صنایع مرتبط با عایق های صنعتی
صنایع دسته بندی
صنایع ساختمانی و ساختمان سازی
صنایع حمل و نقل
اسفنج سخت

اکسید پروپیلن

معرفی اکسید پروپیلن

اکسید پروپیلن به نام های ۱ و ۲-اپوکسی پروپان و متیل اکسیران و با علامت اختصاری PO نیز شناخته می شود، مایعی است بی رنگ با دمای جوش پایین. این محصول یکی از مواد میانی شیمیایی/ پتروشیمی محسوب می گردد که در واقع به نوعی یک اپوکسی محسوب می شود. این ماده به شدت قابل اشتعال بوده و خط آتش سوزی آن بسیار بالاست. همچنین در آب (با نسبت وزنی کمتر از ۴۵٪ یا بیشتر از ۹۰٪) و الکل و اکثر حلال های آلی با خواص مهم اکسید پروپیلن نسبت های گوناگون قابل حل می باشد.

مورد شرح
چگالی
۰.۸۳۱
نقطه جوش
۳۴°C
دمای انجماد
۱۱۲°C-
وزن مولکولی
۵۸.۰۸
ضریب انبساط حجمی در ۲۰ درجه سلسیوس
۰.۰۱۵۱
فشار بحرانی
۴.۹۲MPa
دمای بحرانی
۲۰۹.۱۵°C
چگالی بحرانی
۰.۳۱۲g/cm3
ضریب تراکم پذیری بحرانی
۰.۲۲۸۴
محدوده انفجاری در هوا
۲.۳ تا ۳۷ (درصد حجمی)
نقطه فلاش
کمتر از ۲۰- درجه سانتیگراد

خواص مهم اکسید پروپیلن

کاربردهای اکسید پروپیلن

اکسید پروپیلن، کاربردهای متنوعی در تولید سایر مواد مبانی پتروشیمی دارد که مهم ترین آنها عبارت اند از:

ساختار شیمیایی اتیلن اکساید

اتیلن اکساید

معرفی اتیلن اکساید

اتیلن اکساید (Ethylen Oxide) برای اولین بار از ترکیب ۲-کلرواتانول به دست آمد و از آن برای تولید دو محصول اتیلن گلایکول (خنک کننده رادیاتور) و همچنین ساخت بمب شیمیایی گاز خردل استفاده شده است. اکساید اتیلن یا اتیلن اکساید، که همچنین با نام اکسیران هم نامیده می شود، یک ترکیب آلی با فرمول C2H4O می باشد. این گاز بی رنگ قابل اشتعال دارای بوی ضعیف شیرینی است و ساده ترین اپوکسید محسوب می شود. سه حلقه موجود در ساختمان آن شامل دواتم کربن و یک اتم اکسیژن می باشد. این ماده معمولاً به صورت یک مایع سرد و خُنک شده به کار گرفته شده و به همین صورت حمل می گردد. این ماده عمدتاً به عنوان پیش سازی برای گلیکول اتیلن و دیگر مواد شیمیایی دارای حجم بالا تولید می شود، اما در عین حال برای استریلیزاسیون نیز در پزشکی کاربرد دارد. اکسید اتیلن ایزومر استالدئید محسوب می شود.

خصوصیات شرح
فرمول مولکولی
C2H4O
جرم مولی
۴۴.۰۵g mol-1
شکل ظاهری
colorless gas
چگالی
۰.۸۸۲g/mL ۷.۳۶۰ lbs/gallon
دمای ذوب
۱۱۱.۳°C-
دمای جوش
۱۰.۷°C
انحلال پذیری در آب
miscible

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی اتیلن اکساید

کاربردهای اکسید پروپیلن

اتیلن اکساید و مشتقات آن برای ساخت طیف گسترده ای از مواد و کالاهایی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ی این محصولات می توان به موادی مانند الیاف پلی استری، فایبرگلاس و بسته بندی پلاستیک ها اشاره نمود. همچنین به طور مستقیم ماده ی فوق برای استریل نمودن تجهیزات از جمله تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

بررسی فنی

معرفی واحد تولید پلی ال پلی اتری

معرفی فرآیندهای موجود جهت تولید پلی ال

پلی آل پلی اتری، ترکیب ساکارز، تری اتانولامین و اکسید پروپیلن

پلی ال پلی اتری، ترکیب میعانات مانیش و اکسید پروپیلن

پلی ال پلی استری، ترکیب کربوکسیلیک اسید و پلی هیدروکسیل

پلی ال پلی اتری پلیمری ترکیب گیلیسیرین، اکسید پروپیلن و اتیلن اکسید