کاربرد-متانول

معرفی محصول و ماده اولیه

معرفی متانول (ماده اولیه)

متانول به نام متيل الکل و الکل چوب هم شناخته مي شود. متانول يک ترکيب شيميايي با فرمول CH۳OH بوده و ساده ترين نوع الکل است.

نام متانول
نام هاي ديگر
الکل چوب، متيل الکل، هيدروکسي متان، کاربينول
فرمول شيميايي
CH۳OH
وزن مولکولی
۳۲.۰۴gr/ml
نقطه جوش
۶۴.۷ درجه سانتی گراد
نقطه انجماد
۹۷- درجه سانتی گراد
چگالی
۰.۷۹۱۸gr/cm3 در ۲۵ درجه سانتی گراد
حلاليت
کاملاً محلول در آب، اتر و ساير الکل ها
اسيديته (pKa)
۱۵.۵
ويسکوزيته
۰.۵۹mPa.s در ۲۰ درجه سانتی گراد
ممان دوقطبي
۱.۶۲ در حالت گازي D
نقطه اشتعال
۱۱ درجه سانتي گراد

خواص فیزیکی و شیمیایی متانول

کاربردهای متانول

کاربردهاي اصلي متانول در توليد مواد شيميايی زير می باشد:

formaldehyde-plant-60-000-tpy-3106

معرفی فرمالدئید

فرمالدئيد با فرمول مولکولی CH۲O يک نوع آلدهيد محسوب می شود. نام علمی آن متانال است. ماده ای است گازی (تند و بدبو) و در آب به خوبی حل می شود. در صنعت از طريق اکسيداسيون متانول توليد می شود و به صورت محلول آب ۳۷ درصد –با نام تجاري فرمالين- به بازار عرضه می گردد.

فرمالدهید

معرفی پارافرمالدئید

پارافرمالدئيد، پليمر فرمالدئيد در حالت جامد است که شامل درصدي از آب مي باشد که قابليت انحلال و به دست آوردن محلول آبي را دارد. فرمول شيميايي پارافرمالدئيد به صورت HO(CH۲O)nH مي باشد که مقدار n حداقل ۶ است.

ویژگی میزان
شکل
دانه، پودر، حبه ای
رنگ
سفيد
دانسيته تودهای (kg/m3)
۸۵۰-۷۵۰
PH محلول آبی ۱۰%
۷-۳
حلاليت در آب
حلاليت پايين
نقطه ذوب (درجه سانتی گراد)
۱۷۰-۱۲۰

ويژگی های فيزيکي و شيميايي پارافرمالدئيد

کاربردهای پارافرمالدئید

هنگامی که پارا فرمالدئيد تجزيه می شود، فرمالدئيد حاصل ممکن است به عنوان پايدار کننده، ماده ضدعفونی کننده استنشاقی، ماده گند زدا و قارچ کش استفاده شود. پلي اکسی متيلن هاي با طول زنجيرهای بلندتر (وزن مولکولی بيشتر) به عنوان ترموپلاستيک استفاده می شوند و به پلاستيک پلی اکسی متيلن (POM,Delrin) شناخته می شود.

معرفی اوره فرمالدئید

اوره فرمالدئيد (UF) ساختار پليمری دارد و از واکنش بين فرمالدئيد و اوره توليد می شود. مولکول فرمالدئيد يک نوع آلدهيد و اوره يک نوع آمين محسوب می شود. محصول آن ها يک نوع رزين آمينه به حساب می آيد. اين دو مولکول واحدهای سازنده اوره فرمالدئيد هستند. اوره و فرمالدئيد به ترتيب از محصولات پايين دستی آمونياک و متانول هستند.

اوره فرمالدئيد ماده ای است سخت و غيرقابل ذوب شدن. در دمای حدود °۸۰C تجزيه می شود. غيرقابل اشتعال است. در بسياري از حلال ها نامحلول است ولی در بعضي از اسيدها و بازها حل می شود. اوره فرمالدئيد به واسطه حضور گروه هاي عاملی اکسيژن دار درون ساختار خود قدرت چسبندگي بالايی دارد.

مشخصه مقدار
ظاهر
بی رنگ، زرد کمرنگ يا سفيد
بو
کمي شبيه فرمالدئيد
چگالي مايع (پودر در آب به نسبت ۱ به ۱، در °۲۰C)
۱۲۰۰-۱۳۰۰Kg/m3
حلاليت در آب (در°۲۵C)
۵۰g/l
pH مايع (پودر در آب به نسبت ۱ به ۱)
۷-۹
دماي تجزيه
۸۰°C

ويژگی های اصلی اوره فرمالدئيد

کاربردهای اوره فرمالدئید

موارد کاربرد ترکيبات UF:

معرفی UFC

براي توليد رزين اوره فرمالدئيد می توان از UFC به عنوان ماده اوليه استفاده نمود. اوره فرمالدئيد غليظ محلول آبی اوره و فرمالدئيد است. اين محلول تقريباً از ۶۰ درصد فرمالدئيد و ۲۵ درصد اوره تشکيل شده است و در عرصه تجارت با نام UFC مشهور است.

مشخصه مقدار
ظاهر
شفاف و زردرنگ
PH
۹ - ۷
دماي ذوب
۲۰-۳۰°C
دماي جوش
۱۰۰°C
ويسکوزيته در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد
۲۰۰-۶۰۰cps
چگالي در ۲۰ درجه سانتی گراد
۱.۲۵-۱.۳۲Kg/l
ميزان پايداري
بيش از ۳ ماه

مشخصات UFC

کاربرد UFC

UFC به عنوان پيش ساز رزين های UF و کود شيميايی به کار می رود. استفاده از اين ماده زمان توليد رزين هاي اوره فرمالدئيد را کاهش می دهد و کيفيت آن را بالا می برد. به عنوان چسب در ساخت تخته هاي چند لايه و مواد عايق مورد استفاده قرار می گيرد. همچنين براي تهيه فيلم هاي فابريک فشرده، چرم، سراميک ها، فوم های عايق، پايدارکننده بنزين، به عنوان عامل ضد خوردگی و در داروسازی مورد استفاده قرار می گيرد.

معرفی رزین ملامین فرمالدهید

ملامين فرمالدهيد به دو صورت رزين و پودر توليد و مصرف مي شود. اين محصول جزء آمينو رزين ها مي باشد.

ویژگی مقدار واحد
شکل ظاهری
پودر سفيد
-
چگالی حجمی
۰.۷
Kg/m3
پايداری نگهداری در بسته بندی
≤۱۲
ماه
پايداری در آب
۱:۳
-
ثابت های محلول مایع ۵۰%
فرمالدهيد آزاد
ماکزيمم ۲۰۰
(ppm)
Ph در ۲۵ درجه سانتی گراد
۹
-
ويسکوزيته در ۲۵ درجه سانتی گراد
۲۵-۲۰
Cps
پايداري در ۲۵ درجه سانتی گراد
۱۰۰
hrs
دانسيته در ۲۵ درجه سانتی گراد
۱.۲
(gr/cm3)

مشخصات پودر ملامين فرمالدهيد

ویژگی مقدار/واحد
رنگ
حداکثر ۳/ گاردنر
درصد مواد غير فرار
حداقل ۴۰
گرانروی
حداکثر ۴۰ پواز
وزن مخصوص
۱.۰۵ – ۱.۰۲ گرم بر سانتي متر مکعب
حلاليت
محلول در زايلين، بوتيل استات نرمال، متيل اتيلکتون، نرمال بوتانول و غير محلول دروايت اسپريت
ميزان آب
حداکثر ۰.۲ ٪

مشخصات رزين ملامين فرمالدهيد

کاربردهای صنعتی ملامین فرمالدهید

رزين های MF، رزين های ترموستی هستند که مصرف عمده آنها در توليد ورقه های لامينه روی چوب است. جدول رو به رو موارد کاربرد اين ماده را نشان می دهد.

بررسی فنی

۱- واحد تولید فرمالدئید

۲- واحد تولید پارافرمالدئید

فرمالين تازه از واحد توليد فرمالين دريافت می شود. سپس جريان تازه با جريان بازگشتی مخلوط می شود و به تبخيرکننده هاي طراحی شده (که تحت خلأ کار می کنند) تزريق می شود. محصولات تغليظ شده خروجی از تبخير کننده به خشک کن های طراحی شده تغذيه می شود. خشک کن ها با کنترل پارامترهای واکنش، اقدام به توليد پارافرمالدئيد باکيفيت مطلوب نمايند. بخارهای حاوی فرمالدئيد و آب که از بالاي  تبخيرکننده ها بيرون مي آيد، متراکم شده و همراه با ميعانات بخار خشک کن براي تغليظ مجدد دوباره به بخش تغليظ فرستاده می شوند تا مجدداً مورد فرآوری قرار گيرد.

۳- واحد تولید اوره فرمالدئید غلیظ

فرمالين ۳۷% توليدشده در واحد توليد فرمالين، جهت توليد اوره فرمالدئيد تغليظ شده (۸۵% UFC) وارد اين واحد می شود. فرمالين ۳۷% وارد يک برج جذب دو بخشی می شود و در پايين بخش تحتانی مورد آب زدايی قرار می گيرد. آب جدا شده از بخش تحتانی خارج شده و فرمالين تغليظ شده در بخش تحتانی باقی مانده و از طرفی اوره نيز در بخش فوقانی به سیستم تزريق می گردد. فرمالين تغليظ شیده (۵۵%) در تماس با اوره بر روي سينی های بخش فوقانی مورد آبزدايی قرارگرفته و هم زمان اوره فرمالدئيد تغليظ شده UFC توليد می گردد.

۴- واحد تولید رزین اوره فرمالدئید

در توليد رزين های UF، اين مواد را به همراه آب توليد می کنند. آمينو رزين ها به طورکلي در راکتورهای Batch توليد شده اما در برخی از فرآيندها اين مواد در سيستم های پيوسته و ناپيوسته توليد مي گردند. اولين واکنش فرآيند اضافه کردن فرمالين به ترکيبات آمينو است که سبب تشکيل ترکيبات متيلول می شود و اين عمل تحت شرايط آلکالی انجام می گيرد.

۵- بررسی واحد تولید رزین ملامین فرمالدئید

رزين های ملامين فرمالدئيد به صورت batch توليد می شوند. تجهيزات اصلی مورد نياز در اين واکنش، راکتور به همراه ژاکت حرارتی، يک همزن و کندانسور می باشند.