پروپیلن و پلی پروپیلن

معرفی پروپان :

پروپان یک آلکن سه کربنی است، در حالت عادی به شکل گاز ولی قابل متراکم شدن به صورت مایع قابل حمل است. پروپان بسیار قابل اشتعال ، بی رنگ و بی بو است که  به طور مصنوعی بوی زننده ای برای ایمنی به آن اضافه می شود.

خصوصیت ویژگی
فاز
گاز مایع
دسته
گاز اشتعال آور
نام شیمیایی
C۳H۸
وزن موکولی
۴۴.۰۹۶gr/mole
محدوده اشتعال
بسیار قابل اشتعال است
چگالی گاز
۱.۸۳Kg/m3
نقطه جوش
۴۲.۱°C-
دمای بحرانی
۹۷°C
فشار بحرانی
۴۲bar
.CAS No
۷۴-۹۸-۶
UN Number
۱۹۷۸

خواص فیزیکی و شیمیایی پروپان

کاربردهای پروپان

پروپان یک سوخت هیدروکربنی است که از تصفیه نفت خام به دست می آید و برای جوش و برش در صنایع فولاد ،لحیم کاری،پخت و پز، گرم کردن منازل و مراکز تجاری و صنعتی و همچنین در وسایل نقلیه موتوری به کار می رود.پروپان نیروی محرک برخی از اتوبوس ها، لیفتراک ها،تاکسی ها،وسایل نقلیه تفریحی و کاروان ها است.

tobolsk10

پروپیلن (محصول میانی)

معرفی پروپیلن (محصول میانی)

پروپیلن یا پروپن یکی از مهم ترین مونومر ها و مواد اولیه صنایع پتروشیمی و یکی از عمده ترین الفین های سبک محسوب می شود.این ماده یک ترکیب آلی اشباع نشده است که فرمول شیمیایی آن به صورت C۳H۶ است و به طور وسیعی در آلکیلاسیون، پلیمریزاسیون و پیشرفت واکنش های اکتان به کارمی رود. در ساختار شیمیایی پروپیلن یک پیوند دوگانه وجود دارد. در حال حاضر پروپیلن غالباً به عنوان یک محصول جانبی از پالایش نفت خام و تولید اتیلن از طریق واکنش کراکینگ با بخار آب تولید می شود. این ماده عمدتاً به عنوان یک خوراک میانی در تولید انواع محصولات پتروشیمی استفاده می گردد که دراین میان ،بیشترین کاربرد پروپیلن (حدود ۶۵ تا ۶۸%) در تولید پلی پروپیلن می باشد. پروپیلن عموماً بی رنگ، دارای نقطه جوش پایین، اشتعال پذیر و ترکیب گازی بسیار فرار است و در آب، اتانول، اتر و اسید استیک حل می گردد.

کاربردهای پروپیلن

گرید پالایشگاهی گرید شیمیایی گرید پلیمری
کیومن ۶۰٪
آکریلونیتریل ۳۲٪
پلی پروپیلن ۹۷٪
ایزوپروپیل الکل ۲۱٪
پروپیلن اکساید ۲۸٪
EPDM ۳%
سایر ۱۹٪
آکریلیک اسید ۱۵٪
۲-اتیل هگزانول ۱۲٪
سایر ۱۳٪
ropeco-about

معرفی پلی پروپیلن (محصول نهایی)

معرفی پلی پروپیلن (محصول میانی)

پلی پروپیلن یکی از مهم ترین پلیمرهای ترموپلاست می باشد که به دلیل داشتن قیمت ارزان،خواص و کیفیت مرغوب خود در رقابت با انواع پلاستیک ها از بالاترین رشد مصرف و استقبال بازار برخوردار شده است. پلی پروپیلن عمدتاً در صنایع بسته بندی، ماشین سازی، تولید الیاف و ورق (با ضخامت مختلف)، وسایل خانگی، لوله سازی، کابل سازی و غیره به صورت تزریقی، اکستروژن و قالب گیری بادی مورد مصرف قرار می گیرد. این محصول دارای انواع مختلف با خاصیت های فیزیکی متفاوت می باشد که در یک واحد تولیدی با تغییر متغیرهای فرآیندی قابل تولید می باشد.

پلی پروپیلن جسمی است جامد، بی رنگ و بی بو، مقاوم در برابر حرارت و ضربه (نشکن) و همچنین با سطح خارجی مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی . این ماده از نظر خواص دی الکتریکی به عنوان یک عایق خوب شناخته می شود.

مشخصات فیزیکی و ترمودینامیکی

کاربردهای پلی پروپیلن

  • موارد مصرف عمده پلی پروپیلن (درصد)

بررسی فنی

معرفی تکنولوژی های موجود تولید پروپیلن

روش پالایشگاهی تولید پروپیلن:

MTO(تبدیل متانول به الفین)

MTP(تبدیل متانول به پروپیلن)

PDH (دی هیدروژناسیون پروپان)

معرفی تکنولوژی های موجود تولید پلی پروپیلن

فرآیند محلولی

در این فرآیند از مایع رقیق کننده هیدروکربن های بی اثر در راکتور به منظور تسهیل انتقال پروپیلن به کاتالیست، گرفتن حرارت تولید شده در فرآیند، غیر فعال سازی کاتالیست و نیز حل کردن پلیمر atactic استفاده می کند.

فرآیندهای گازی

در این فرآیند از پروپیلن گازی در تماس با کاتالیست جامد استفاده می شود.

فرآیندهای فاز مایع

در این فرآیند به جای استفاده از مایع رقیق کننده هیدروکربن از پروپیلن مایع استفاده می شود.